Skolmatskommissionen på besök i Karlstad

– Vi ska dammsuga Sverige i vår jakt efter inspiratörer och goda exempel, och fakta kring hur skolmåltiderna ser ut i Sverige.

Så sa ordföranden Susanne Arvidsson när Skolmatskommissionen lanserades i september. 

Som ett led i detta vi nu gjort studiebesök på ett av de kök som är verkliga förebilder i att servera hållbara och älskade måltider till sina matgäster. I veckan har vi besökt vi i Karlstad och träffat kommunens kostchef och måltidsstrateg. De visade oss verksamheten och gav en grundlig presentation av hur de steg för steg har utvecklat ett helt nytt koncept – Mat hela dagen – som innebär att eleverna är välkomna till matsalen (skolrestaurangen) under skoldagen, när de behöver fylla på med energi.

Man kan ju tycka att det här med skolmat är en liten och isolerad fråga. Men tvärtom så är skolmaten en faktor som påverkar väldigt många saker, både i och utanför skolans värld, och det finns också väldigt många olika faktorer som påverkar förutsättningarna för skolmat.

Skolmatsfrågan har stor betydelse på grund av att den når många människor under många år i livet, och är en ganska stor investering för samhället. Men tittar man på vilka effekter och konsekvenser skolmaten kan få och vilken skillnad det kan göra för en individ att ha goda eller sämre förutsättningar att klara sin skola och utvecklas till någon som samspelar med sin miljö på ett positivt sätt, så är det tveklöst värt varenda krona att satsa rejält på skolmaten. Relationer som byggs i en skolmatsal, både elever emellan och mellan vuxna och ungdomar, kan få konsekvenser för hela livet, för alla parter, men kanske främst för de yngre som behöver bra förebilder på många olika plan.

I Karlstad fick vi se väldigt goda exempel på hur man gör det med hjälp av miljö och bemötande samt utbudet av vad som serveras kan göra skillnad både för den sociala miljön och hur mycket energi och näring som hamnar i magen på matgästen. Detta kan vara Sveriges viktigaste tillväxtområde och jag är SÅ taggad inför uppgiften att göra förutsättningarna mer jämlika och lyfta skolmaten till nya höjder.